Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!’

Online zichtbaarheid is belangrijk wanneer je ondernemer bent. Voor mij als coach personal branding en als ondernemer, was het vloggen de laatste hindernis die ik moest nemen richting mijn zichtbaarheid. Ik ben 48, geen Doutzen Kroes, en door knieproblemen flink uitgedijd. Bovendien ben ik Fries en calvinistisch opgevoed. Dus: ‘denk er om wat de buren ervan kunnen vinden’ en: ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Met andere woorden: het compleet tegenovergestelde van wat er tegenwoordig nodig is om online zichtbaar te zijn.

Er wordt er met vloggen, met influencing, door sommige mensen veel geld verdiend, zo belangrijk is het video medium. En omdat ik vind dat, wanneer ik anderen aanmoedig om zichzelf te laten zien,  ik zelf ook het goed voorbeeld moet geven, moet ik er wel aan geloven. Practice what you preach!

Brrr..koudwatervrees!

Ik begon enige maanden geleden voorzichtig. Eerst een kort filmpje met mijn telefoon op mijn Instagram account die ik voor mijn bijbaan als trouwambtenaar heb gemaakt. Eerst de trouwzaal filmen, mezelf kort in beeld. Daarna een filmpje van mezelf. Oops, confronterend om jezelf zo te zien. Moeilijk hoor, om niet al te zelfkritisch te zijn. Vervolgens een filmpje met de selfiestick ter promotie van een workshop die ik voor de bibliotheek ging geven. Dat werd op het account van de bibliotheek geplaatst op Facebook en leverde alweer meer views op. Brrr..nog steeds een beetje koudwatervrees. 

Wat je aandacht geeft, dat groeit!

Ondertussen was ik een zangcoach en singer-songwriter tegengekomen. Zij is erg getalenteerd, maar vond het ook moeilijk om online zichtbaar te zijn. Ik moedigde haar aan om vlogs te maken over haar kennis van zingen en over haar zangkunsten. En omdat ik als fan van het Songfestival had gezien dat reviews van de inzendingen per land veel aandacht trokken bij bepaalde doelgroepen, stelde ik voor om samen te gaan vloggen over het Songfestival. Mooie kans toch, nu het dit jaar in Rotterdam wordt gehouden (mits Corona geen roet in het eten gooit).  Zij zou reageren als vocal coach, ik als coach personal branding. De zangcoach was op de hoogte van hoe You Tube werkt. Zij had net haar ongezouten mening gegeven over een optreden van Floor Jansen en dat leverde veel duimpjes omlaag op, maar daardoor steeg ze flink in de rankings van You Tube. Het is blijkbaar net als met coaching en met opvoeden: wat je aandacht geeft, dat groeit. 

Jeangu Macrooy, daar moeten we wat mee!

Net op het moment dat we bij elkaar zaten om ons te gaan beraden op de Songfestival vlogs, kwam het nieuws binnen dat Jeangu Macrooy de inzending namens Nederland zou zijn voor het Eurovisiesongfestival. ‘; dat is toevallig’, zeiden we tegen elkaar. ‘Daar moeten we wat mee’. En dus namen wij onze eerste vlog op en deden we een review op een lied van Jeangu Macrooy.

Gewoon mezelf zijn, dacht ik. En dus gaf ik in de vlog op eigenwijze manier aan dat de naam van de beste man wel een tongbreker was. Omdat het nieuws over zijn deelname net bekend was geworden besloten we de vlog meteen online te gooien. Hèhè, dat was achter de rug. De vlog terug kijken durfde ik amper, veel te bang dat ik gekke dingen zou zien of mezelf iets stoms zou horen zeggen.

Ik draai door!

Een paar dagen na de vlog van Jeangu, ontving ik ’s avonds, terwijl ik na een lange dag op de bank lig, allemaal berichtjes op de app: “yes, you made it! De Wereld Draait Door! En: ‘je bent op TV’! Ik snapte er niks van. ‘Waar heb je het over’, zei ik. Wat bleek: De Wereld draait door had een tutorial gemaakt over hoe je de naam van Jeangu Macrooy uitspreekt en daar waren videofragmenten in opgenomen van onze eerste vlog. De andere fragmenten waren van Songfestival reviewers die al jaren bezig waren, inspirators voor mij. Ik draaide nu dus zelf even een beetje door. Onze vlog was opgepikt door de redactie van de Wereld Draait Door. Ik heb gemerkt hoeveel mensen er naar DWDD kijken! Gemiste kans is dat we in de Vlog nog geen links aan hadden gemaakt naar onze site.

White racists en arrogante boerinnen’

Aangemoedigd door dit ‘succes’ zijn we doorgegaan met de reviews. Inmiddels hebben we op sommige filmpjes meer dan 15.000 views en zo’n 300 duimpjes om hoog. In deze gevallen hebben we positief geoordeeld over de inzending. Op de inzendingen die door ons minder positief werden beoordeeld hebben we minder views, minder likes en ronduit schrikbarende reacties gekregen. “White racists”, waren we volgens een respondent uit de Ukraine. ‘arrogante boerinnen” volgens een ander. Ondertussen is de teller gaan lopen. Voor elke review die nu wordt geplaatst ontvangt de zangcoach geld.

Inmiddels zijn mijn eerste voetstappen op vloggebied een heel avontuur geworden. Wat heb ik opgestoken?

Vooral positieve belangstelling, blijdschap en gekkigheid leveren goede reacties en duimpjes omhoog op.

-Je moet kunnen incasseren, want er wordt op persoonlijke wijze met je “afgerekend” wanneer je met je kop boven het maaiveld gaat . Negatieve respons levert wel traffic op, en bij heel veel traffic, geld.

-Er zijn veel mensen die het waarderen dat je online jezelf bent, dat je jezelf laat zien en die daar verwarmende feedback op geven

Heb jij tips voor mij om mijn avontuur verder voort te zetten? Ik houd me aanbevolen! Je mag me altijd via social media benaderen als je een suggestie hebt.

Nynke Dijk

Nynke Dijk

Coach personal branding

Nynke Dijk is coach personal branding voor ondernemers en werkzoekenden. Daarnaast is zij trouwambtenaar in de gemeente Harlingen, jobcoach, loopbaanadviseur en fanatiek met tekst.

×